درمان ریشه ی دندان

درمان ریشه ی دندان اكثرا در یک جلسه انجام می شود ولي در بعضي از دندان ها امکان دارد به دو يا چند جلسه نیاز باشد كه در اين موارد دندان ها در پايان جلسات معمولاً پانسمان موقت می گردند.

درمان ریشه ی دندان

موفقیت درمان ریشه ی دندان به چه میزان است؟

اگر درمان ریشه به طور کامل و استاندارد انجام شود دارای موفقیت بالایی است. اما برخی اوقات مواردی از قبیل مشکلات تكنيكي و اتفاقات حين كار، انحنای زياد ريشه ها، وجود كانالهاي جانبي، دفاع بدن و …باعث می شود درمان ریشه ی دندان خطرناک باشد.

برخی از افراد این سوال ذهن آن ها را درگیر کرده است که آیا اگر عصب درآورده شود دندان می میرد، در جواب این سوال باید گفت، دندان پس از معالجه ريشه(عصب) هنوز زنده مي ماند چون كه تغذيه خارجي آن از سمت بافت هاي در برگيرنده هنوز ادامه دارد. البته اين زنده ماندن به معنای آن نيست كه دندان مثل ديگر دندان ها به تحريكات حرارتی و الكتريكی پاسخ مثبت دهد.

معمولاً پس از درمان ریشه ی دندان مقداري درد و ناراحتي موقت و خفيف تا متوسط به دنبال از بين رفتن بي حسي تا چند روز وجود داشته كه با تجويز مسكن هاي ضد التهاب تسكين مي يابد. ناراحتي و درد آن چنان نيست كه مانع فعاليت هاي روزانه شود. در مواردي كه درد زياد است مي توانيد با دندانپزشک معالج تماس بگيريد یا به ایشان مراجعه کنید. در ادامه ی مقاله مراحل درمان ریشه دندان را توضیح داده شده است.

مراحل درمان ریشه ی دندان :

پس از بی حسی درمان شامل مراحل زیر است :

مرحله ی اول : دستیابی به کانال

مرحله دوم: تعيين طول ريشه
مرحله سوم: تميز كردن و شكل دادن كانال ها
مرحله چهارم: پركردن كانال
مرحله پنجم: ترميم موقت
مرحله ششم: ترميم دائم

الزامی است جهت ارزيابي موفقيت درمان در مدت طولانی، ظرف 6 ماه تا يك سال آينده مجدداً ويزيت به عمل آيد. در اين ويزيت دندانپزشک موفقيت درمان، سلامت انساج لثه و ترميم دندان نهايي را ارزيابي مي كند.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

3 × سه =