مراقبت ایمپلنت دندان

مراقبت ایمپلنت دندان با هدف تثبیت و عمر بیشتر ایمپلنت و سلامت دهان و دندان ضروری است.

مصرف دهان‌شویه کلرهگزیدین سه بار در روز از روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان حداقل تا ۵ روز.

روش استفاده:

• پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس‌ ازآن به ‌اندازه یک درب دهان‌ شویه بدون رقیق کردن به مدت یک دقیقه دردهان بچرخانید و تا یک ساعت پس‌از استفاده دهانتان را آب نزنید و غذایی میل نکنید.
  • مصرف داروی آنتی بیوتیک در صورت تجویز پزشک و طبق دستور مصرف دارو را ادامه دهید.
  • مصرف مسکن تا دو روز اول بعد از ایمپلنت دندان باعث تسکین درد می شود.
  • پرهیز از تف کردن و درهر صورت آب دهان را ببلعید.
  • خودداری از مصرف غذا تا دو ساعت بعد از عمل ایمپلنت دندان . سعی نمایید به مدت ۴۸ ساعت غذا سرد و رقیق میل شود و به مدت یک هفته از خوردن غذاهای جویدنی پرهیز کنید.
  • خودداری از استعمال دخانیات حداقل به مدت ۵ روز.
  • پرهیز از مکیدن و استفاده کردن نی برای خوردن و آشامیدن.
  • استفاده از کمپرس یخ با فواصل زمانی ۱۵ دقیقه در صورتی که عمل ایمپلنت به همراه پیوند استخوان انجام شده باشد.

بروز درد پس از جراحی در افراد مختلف بسته به آستانه تحریک و تحمل هر شخص، متفاوت است. بر این اساس، نمی‌توان در مورد میزان درد پس از هر جراحی از جمله جراحی کاشت دندان یک حکم کلی صادر کرد. برای جلوگیری از تورم غیر عادی و کاهش آن داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز خواهد شد. تورم ، درد و تب مختصر نیز بعد از جراحی معمولاً وجود خواهد داشت اما در صورت بروز عوامل غیر معمول بیمار نیازمند مراجعه و یا تماس با پزشک خود است.

کاهش استفاده از مواد قندی در دوره درمان ایمپلنت زیرا این مواد(موا قندی) به عنوان منبع اصلی تغذیه باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان ، متهم ردیف اول می باشند.

توجه بیشتر به هرم غذایی در طول درمان.

مراقبت ایمپلنت دندان

مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز کردن دندان متصل شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده شود.

بیماری هایی از جمله دیابت پیشرفته و غیر کنترل شده، کمبود قدرت دفاعی بدن ، سرطان‌های ناحیه دهان یا نواحی دیگر بدن که موجب تضعیف قدرت دفاعی شده باشد ، شیمی ‌درمانی نزدیک به زمان جراحی ایمپلنت ، پوکی شدید استخوان ، اختلالات شدید ریوی ، کلیوی و کبدی ، اختلالات خونی و انعقادی ، استفاده بیش از حد از دخانیات و سیگار، بیماری‌هایی نظیر پارکینسون شدید و نیز اختلالات روانی از عوامل موثر در موفق نبودن عمل ایمپلنت دندان به حساب می آیند.